Eiendom

Den etterspurte boligfotografen!

Den etterspurte boligfotografen!

Da Sofie Brovold byttet spesialisering til boligfotografi, var det med en klar strategi og et ønske om å levere noe helt annerledes og en mye høyere kvalitet enn hva hun så i boligannonsene. Alle som har vært på visning har blitt skuffet over at gangen ikke var like lang og stuen ikke være like arealrik, skuffelsen oppstod fordi fotografen hadde brukt det eldste trikset i boken, nemlig en vidvinkellinse. Det gjør ikke Sofie Brovold, her kan du lese hennes oppskrift på en god boligannonse.

Sofie er utdannet fotograf. Hun gikk 2 år på Norsk Fotofagskole i Trondheim. Deretter jobbet hun som portrettfotograf i Foto Schröder. Da hun måtte flytte som følge av familiær relokasjon, valgte hun å finne på noe helt nytt.

Hvordan er boligfotografi annerledes enn andre type fotografjobber?

– For det første står motivet helt i ro. Det er ingen bevegelse, noe som gjør at mange blir fristet til å manipulere omgivelse for at boligen skal virke mer attraktiv. Jeg tror på ekthet, og bruker heller kreativiteten min til å få frem de gode sidene ved boligen.

Sofie sin popularitet skyldes ikke bare gode kvalitetsbilder, men også jobben hun gjør med styling av interiøret.

– Jeg engasjerer meg på en annen måte. Det er ikke sjeldent at jeg er på et boligobjekt både 2 og 3 ganger for å planlegge en fotoshoot. Ofte har jeg med meg rekvisitter, jeg bruker også mye tid på å style hjemmet for å få det beste resultatet. Hos mange andre er bolifotografi en samlebåndsoperasjon, det tar jeg sterkt avstand fra. Kundene skal selge det dyreste de eier, og når de velger å betale for mine tjenester:

«Da skal jeg også stå bak resultatet 100%.»

Du finner ikke plastplanter og photoshoppet blå himmel i bildene til Sofie. Alle årstidene skal fremstå med sine unike kvaliteter og utemøblene står derfor ikke ute i januar.

– Det er en trend at man skaper bilder av hjem slik ingen velger å bo. Man tar stemningsbilder om kvelden, møblerer terrassen om vinteren og photoshopper inn en blå himmel når det regner. Jeg ønsker at alt skal være ekte, og bruker aldri blitz eller for mange vidvinkel bilder. Jeg zoomer heller litt inn, slik at virkeligheten ikke blir vrengt. Forventningene skal stemme over ens når kundene kommer på visning.

– Du må også få med at jeg redigerer alle bildene mine selv, de blir ikke sendt utenlands for å spare penger!

Sofie har dyrket frem en egen stil, basert på samme teknikk som magasinbladene bruker. Det har gitt uttelling, og Torben Olden i Olden & Partners sier at de har fått oppdrag som følge av hennes fotografier.

– Jeg tar rollen min på alvor. Du finner ikke 40-50 bilder i en annonse der jeg rådgir. Muligheten til et godt inntrykk drukner i fire ulike bilder av den samme gangen. Bildene skal heller være en teaser. Få frem de virkelig fine detaljene og tenk på overblikket.

– Du skal levere en tight presentasjon, som skal selge inn objektet hos publikum.

Kontakt Sofie Brovold på tlf. 91 00 30 00 eller sofiebrovold@gmail.com

 

More in Eiendom