Eiendom

Fra papir til PC

Fra papir til PC

Å selge en bolig er en øvelse i god markedsføring. Det handler om å vise frem boligen til flest mulige potensielle kjøpere og overtale de til å komme på visning. I gamle dager bestod det av sorthvitt bilder i avisen, i dag består det av data-analyse og kirurgisk markedsføring. I denne artikkelen fra Inviso Media skal vi se på hvordan annonsemarkedet har utviklet seg de siste tyve årene og hvordan digital annonsering gjøres i dag.

Send inn bildet av boligen din i en konvolutt!

Eiendomsmeglerne som fortsatt måler sin suksessrate i antall store innrykk i papiravisene er i ferd med pensjoneres. Den digitale generasjonen er i ferd med å ta over. På midten av 1990 tallet, da internett begynte å bli allemannseie, var fortsatt ikke Finn.no etablert enda. Den digitale markedsplassen kom først i år 2000 og de første versjonene innebar at avisannonser ble skannet inn og vist digitalt. Det var ikke før et par år senere funksjonen ved at boligselger selv kunne legge inn tekst kom, men bildene måtte fortsatt sendes i en konvolutt som senere ble scannet inn av portalen.

«Å vite hvem som så på annonsen var fortsatt ikke mulig, like lite som det er mulig å vite hvem som leser papiravisen i dag. «

Den digitale utviklingen har satt preg på boligmarkedet og megleryrket

Hva hvis du visste hvem som søkte etter akkurat din bolig?

Annonsering gjennom sosiale medier som for eksempel Facebook eller Instagram får sin kraft og treffsikkerhet gjennom datafangst og segmentering. Dataanalyse gjør det mulig å vite hvilke kunder som har sett på lignende boliger som akkurat den du har for salg. Den samme analysen gir også verdifull informasjon om kjøpegruppen, som gjør at man aktivt kan oppsøke boligkjøpere i den samme demografien.

Hvordan foregår det rent praktisk?

Ved å installere en sporingskode, eller bedre kjent som en pixel, på nettsiden til meglerkontoret vil man få tilgang til all besøksdata. Dette gjør det også mulig å segmentere besøkshistorikken på de ulike typene boligene, prisklassene og områdene de har vist interesse for. De digitale kampanjene vil da kjøre mot de vi allerede har data på, men også de som aldri har vært inne på meglerkontorets side for å kontinuerlig bygge ny data.

I en digital kampanje vil interessentene først sendes til boligprospektet på meglerkontorets side. Ved bruk av den samme pixelen vil de som har vært inne på prospektet få opp nye annonsesett, både på Facebook, Instagram og en lang rekke av Norges største nettsteder (f.eks VG, Nettavisen, BA, ØB, Tidens Krav, osv.), kontinuerlig opp mot visningsdato. Dette er det som på fagspråket heter retargeting og er et viktig konsept for markedsførere verden rundt.

Retargeting gjør det mulig å kontinuerlig treffe interessentene med ny informasjon opp mot visningsdato

Annonsemarkedet tøffere en noen gang

Aldri før har annonsemarkedet for bolig vært tøffere enn det er i dag. Det er derfor viktig å velge en leverandør som sitter på høy kompetanse både innenfor det digitale og eiendomsbransjen, som også fungerer som en trygg rådgiver gjennom hele prosessen.

Ta kontakt med Inviso Media for en samtale om hvordan du og ditt meglerkontor kan markedsføre boliger enda mer treffsikkert!

Oscar Eikeland, Markedssjef
930 62 667
*Inviso Media er et selskap i Inviso AS gruppen, som leverer mediepakker og løsninger for annonsering i digitale kanaler. Inviso AS fungerer som en one stop shop og leverer tjenester og digital innholdsmarkedsføring for eiendomsbransjen.

 

More in Eiendom