Meglere

Eiendomsbransjen og Facebook

Eiendomsbransjen og Facebook

Det foregår en revolusjon i eiendomsmeglerbransjen, som i mange andre sektorer, der reklamekroner vris over på sosiale medier. Hovedstrategien for de fleste er å eie egen markedsføringskanal og skape trafikk til sine egne hjemmesider og annonser.

Vi har sett på de ulike satsningene for melgerforetakene, og kommer tilbake til utbyggere i seperat artikkel. Antall likes på Facebook, eller følgere på Twitter, betyr mye men vi ser også på hvordan disse aktørene bruker de aktuelle mediene.

«Hvem har størst nedslagsfelt på sosiale medier?»

DNB Eiendom

36.283 likes på Facebook

Inntrykket er at de legger ut relevant statistikk og informasjon om sin egen aktivitet. De publiserer naturligvis ikke alle boligene de har for salg (det er nok for mange), men prøver å skape interesse med bolignyheter og diverse spennende boligannonser (gjerne med video). Oppdatering 1-3 ganger i uken, invitasjoner til events og online kundechat, holder aktiviteten oppe, men vi savner salgsargumenter og call to action. «Hvorfor» og «Hvordan» bør være i annenhver oppdatering.

EIE Eiendomsmegling

5.700 likes på Facebook og 769 følgere på Twitter.

Meglerkjeden er flinke til å skape ekte innhold med bilder tatt av meglerne selv. De oppdaterer følgerne med generell informasjon og linker til spennende artikler om boligmarkedet. Hyppighetene er på DNB-nivå med 1-3 innlegg i uken, og det virker heller ikke som de betaler Facebook for å promotere sine innlegg. De har en fin tilstedeværelse, men kunne også vært hardere på å generere business for meglerne sine med hyppigere call to action innlegg. Hvor blir det av: «Trenger du verdivurdering?»

Eiendomsmegler 1

3.221 likes på Facebook

Satsningen til Eiendomsmegler 1 er ny, men de har i hvert fall en aggresiv holdning til å få nye likes gjennom konkurranser. De har en god miks av selvpromotering og interessante objekter som ligger for salg. Vi tenker at de gjør ting delbart, men har også et større potensialet ved å søke å utløse salgsoppdrag fra leserne.

Privatmegleren

Hvert enkelt kontor har egen facebook side

Privatmegleren har valgt å dele opp satsningen på de enkelte kontorer, der strategien kun er å legge ut boliger de har for salg. Det kan fungere, men da må de promotere innleggene på en annen måte. Sjansen for at det er noen som vil kjøpe boligen Privatmegleren Ullevål har lagt ut blant deres 719 følgere, er liten. Her ligger det mye potensialet i bytte av strategi og kjøp av reklameplasser på Facebook i stedet.

Nordvik & Partners og Sem & Johnsen har ingen tilstedeværelse på Facebook da denne artikkelen ble publisert. Med Nordvik sin satsning på dyre videor, er det rart de ikke benytter seg av klikkmagneten som Facebook er. De kunne skapt større trafikk til sine egne sider ved å brukt en beskjeden sum på promotering.

 

 

Click to add a comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Meglere

More in Meglere